Hummus

Hei hei!

Mandag igjen, ikke den beste starten p uken for min del, jeg klarte nemlig forsove meg i dag... Men men.. Snn er det noen dager, i tillegg er det en gr og kjedelig regnvrsdag her i Skien som ikke akkurat gjr det s mye bedre. Allikevel s er det absolutt ingen unnskyldning for at resten av dagen og uken ikke kan bli bra!

I dag har jeg et smakfullt tips til middagstilbehr til dere! P fredag forrige uke hadde jeg en liten venninnegjeng p tapas. Vi bestilte minitapas fra Mathuset i Skien og det smakte nydelig. En av tingene vi fikk servert var hummus. Hummus kommer opprinnelig fra Midtsten og er en pur laget av kikerter sammen med noen f andre ingredienser. Hummus passer som sagt perfekt som tilbehr til bde stekt og grillet mat.

Dessverre har jeg ikke oppskriften. Men jeg har laget det tidligere, og da brukte jeg r oppskriften fra Trinesmatblogg og den deler jeg med dere i dag. Orginalen finner du her.

Hummus

Hummus
Bildet er lnt fra internett

2-3 porsjoner

  • 1 boks ferdig kokte kikerter (gjerne Go Greens som er ferdigkokte)
  • Noen drper sitron
  • 1-2 hakket hvitlksfedd
  • Olivenolje
  • 1/2 - 1 ss tahini (kan slyfes)
  • En klype knust spisskummin
  • Salt
  • Eventuelt litt paprikapulver eller kajennepepper

 



Slik gjr du:

  1. Skyll kikertene godt.
  2. Ha alle ingrediensene i en kjkkenmaskin og kjr til en jevn blanding. Bruk olivenolje til justere konsistensen.
  3. Smak deg frem med krydder og sitron

Server med nsket kjtt, nachos, grnnsaker eller pitabrd.



Visste du forresten at kikerter inneholder ogs mange gode nringsstoffer og gir gode helseeffekter - bare se her:

  1. Kikerter er betydelig kolesterolsenkende og forebygger derfor, sammen med det hye folatinnholdet, hjertesykdom. Om kikerter i tillegg kombineres med kurkumin og hvitlk, oppns enda bedre effekt.
  2. Grnnsaken gir stabilt blodsukker og forebygger diabetes. Ved et stabilt blodsukker fr man ogs et jevnere humr.
  3. Kikerter er bra for den sunne tarmfloraen da den virker prebiotisk (grunnet mye vannlselig fiber).
  4. Jern er viktig for dannelse av blodfargestoff (srlig viktig for kvinner i fertil alder pga menstruasjon og jertntap)., For best effekt, kombiner gjerne med vitamin C rik mat.
  5. Mangan er ekstremt viktig for kroppens eget antioksidantsystem. En kopp dekker over 80% av dagens behov for mangan.
  6. Magnesium er viktig for hjertet og for over 200 viktige enzymreaksjoner i kroppen.
  7. Kikerter gir dessuten stor metthetsflelse og energi som varer. De har fem ganger s hyt proteininnhold og fire ganger s hyt fiberinnhold som poteter.

Opplysningene er hentet fra NRK

Hper det smaker <3

2 kommentarer

lisarorvik

17.10.2016 kl.18:26

Dette s kjempe godt ut :)
lisarorvik: Tusen takk :)

Skriv en ny kommentar

linnmblom - med sunn mat og trening i fokus

linnmblom - med sunn mat og trening i fokus

24, Skien

Hei! Ei blid og livlig jente fra Skien. Stor lidenskap for kosthold og trening. P bloggen vil jeg dele enkle og gode, ikke minst sunne, oppskrifter og et par treningstips i ny og ned. Flg meg gjerne ogs p instagram: linnmblom

Kategorier

Arkiv

hits